Aktuelt

 

Nyhedsbrev

Kultur- og fritidsforvaltningen samler nyheder og frister til foreninger ca. 1. gang om måneden. 

Kommende frister

01.06.24

  • 00:00-00:00 Frist for at indsende den årlige dokumentation

    Senest den 1. juni skal alle foreninger – hvert år - indsende 4 foreningsdokumenter til godkendelse af Kultur- og fritidsforvaltningen.

    Dokumenterne er et lovkrav og skal årligt dokumentere, at foreningsaktiviteten er demokratisk og almennyttig opbygget, som jf. Folkeoplysningsloven åbner for muligheden for at få anvist offentlige faciliteter og modtage tilskud.

    Læs mere her 

Udbetaler vi penge, fx tilskud, til din forening?

13.12.2019

Vi har oplevet problemer med at udbetale penge til nogle foreninger, enten fordi I ikke har oprettet et CVR-nummer eller fordi I ikke har fået tilknyttet en NemKonto til CVR- nummeret, vil vi her igen orientere om hvordan, I får det på plads.

Fra 1. juli 2006 fik foreningerne pligt til at få et CVR-nummer og en NemKonto, hvis de modtager ydelser eller refusioner fra offentlige myndigheder. Denne pligt følger af Lov om ændring af Lov om offentlige betalinger, som blev vedtaget af Folketinget d. 9. maj 2006.

Foreninger, der har brug for et CVR-nummer, kan selv gratis registrere sig online hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på:

https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-erhverv/virksomhedstyper/foreninger/frivillige-foreninger

Registreringen af en frivillig forening sker via Virk.dk, og SKAT godkender automatisk registreringen af den frivillige forening. Når SKAT har godkendt den frivillige forening, sender de et registrerings-bevis til foreningens digitale postkasse.

 

En frivillig forening skal forny sin registrering hvert 3. år via Virk.dk.

For at få tildelt et CVR-nummer skal man oplyse følgende:

  • Foreningens navn
  • Adresse
  • Telefonnummer 
  • Foreningens e-mail

 

Sådan tilknytter i en NemKonto til foreningen

Når foreningen har oprettet et CVR-nummer og modtaget registreringsbeviset, kan det penge-institut, foreningen har deres konto i, indberette foreningskontoen som NemKonto. I skal derfor kontakte jeres pengeinstitut og bede dem om at gøre den pågældende konto til foreningens NemKonto. Først derefter kan kommunen bruge denne konto til udbetaling af tilskud m.v.

 

NemKontoen skal være tilknyttet jeres CVR-nummer

Når vi udbetaler penge til Jer, gør vi det via Jeres CVR-nummer, så derfor er det vigtigt, at I har fået oprettet en NemKonto, som er knyttet op på CVR-nummeret.

 

Vi kan kun udbetale tilskud, hvis…

Vi vil pointere, at såfremt foreningen ikke har oprettet et CVR-nummer med en tilknyttet NemKonto, så kan vi ikke udbetale tilskud eller andet til Jer.

 

Hvis foreningen skifter pengeinstitut

Såfremt I skifter pengeinstitut, skal I huske at jeres nye kontonummer bliver tilknyttet CVR-nummer og etableret som en NemKonto (det sker ikke pr. automatik).

 

Oplys jeres CVR-nummer på hjemmesiden

Det har vist sig, når vi går ind i CVR-registeret for at finde Jeres CVR-nummer, at nogle foreninger har registreret sig i et navn, som ikke er fuldstændigt enslydende med det, I i daglig tale kalder foreningen – og så er det svært at finde.

Derfor vil det være en stor hjælp, hvis I skriver jeres CVR-nummer her på siden under 'Min profil' -> 'Rediger foreningsoplysninger'.