Retningslinjer for træner- og instruktørtilskud 

Læs her

Ansøgningsperioden starter den 1. september og sidste frist for at søge træner- og instruktørtilskud er den 1. oktober

Vær opmærksom på, at ansøgning inklusive bilag skal være indsendt inden kl. 24 den 1. oktober, herefter lukkes portalen for ansøgninger.

Foreninger, der har søgt og har fået godkendt deres ansøgning, vil i løbet af december måned få oplyst størrelsen af tilskuddet.

Træner- og instruktørtilskud udbetales ad to rater:

  • Første rate udbetales den 1. februar i tilskudsåret.
     
  • Anden rate udbetales den 1. september i tilskudsåret.


Raten, der udbetales den 1. september i tilskudsåret, kan blive justeret, såfremt foreningens regnskab fra forrige tilskudsår giver anledning til det.

Ansøgningsperioden vil blive oplyst på fritidsportalen Aktivfuresoe.dk samt meldt ud via mails og nyhedsbreve.

For at kunne søge træner- og instruktørtilskud skal foreningen:

Der ydes tilskud til dækning af træner- og instruktørlønninger og honorarer, som foreningen har i forbindelse med træning af børn og unger under 25 år, som er bosat i Furesø Kommune.

Grundlaget for ansøgning om træner- og instruktørtilskud følger sæsonen og ikke kalenderåret.

Der er krav om, at de tal, man benytter i sin ansøgning, skal fremgå af foreningens regnskabsår.

Det er udelukkende udgifter i form af løn eller personlig godtgørelse, udbetalt af foreningen til den pågældende træner eller instruktør, som kan medtages i opgørelsen.

Udgifter til kurser, eksterne leverandører og lignende kan ikke indgå i beregningen af træner- og instruktørudgiften.

Søger foreningen tilskud til anden form for trænerhonorering end løn, skal disse udgifter kunne dokumenteres og ligge inden for de gældende skattemæssige regler (jf. Told og Skat samt Danmarks Idrætsforbund).

Tilskuddet beregnes på baggrund af to periodeopgørelser:

  • Perioden fra den 1. august til den 31. december (sidste år)
     
  • Perioden fra den 1. januar til den 31. juli (i år)

Begge opgørelser skal vise en samlet oversigt over udgifter til trænere- og instruktører samt medlemsindtægter/kontingenter for aktivt betalende medlemmer. Der ydes maksimalt 110 % af dette beløb.

Aktive medlemmer

Aktivt betalende medlemmer er dem, som har betalt den fulde kontingentopkrævning. Ved kontingentsats menes det beløb, som foreningen har besluttet, at samtlige medlemmer i en bestemt kategori skal betale. Her medregnes ikke variable bidrag, som ligger udenfor de generelle kontingentsatser.

Familiekontingent omregnes til kontingentsats med 1/3 pr. medlem.

Kontingentfri trænere og ledere under 25 år kan ikke medregnes.

Satser, loft og rammebeløb

Tilskuddene fordeles blandt indkomne og berettigede ansøgninger ud fra et årligt afsat rammebeløb.

 Find rammebeløbene i Kultur, Fritid og Idræt Budget 2023 – 2036, side 13 og 14. 

Der ydes maksimalt 455 kr. pr. aktivt betalende medlem i foreningen.

Skulle det samlede ansøgte beløb overstige rammebeløbet, vil tilskuddet procentvis blive tilsvarende mindre. 

Vær opmærksom på, at tilskuddet aldrig kan udgøre mere end 10 gange medlemstilskud.

Dette loft gælder for foreningens samlede aktivitetstilskud: medlemstilskud, supplerende medlemstilskud og træner- og instruktørtilskud.

Find vejledninger, film og folder her på siden for mere information om tilskuddet.

Tilskuddet kan søges, hvis foreningen er en folkeoplysende forening beliggende i Furesø Kommune og søges digitalt via Aktivfuresoe.dk

Log ind på med jeres brugerprofil, udfyld formularen og vedhæft dokumentation. Bemærk at listerne IKKE må uploades som pdf-filer eller lignende, da listerne skal være sorterbare.

Dokumentation

Som dokumentation for indbetalte kontingenter skal foreningen vedlægge en medlemsliste, der viser beregninger for de tilskudsberettigede medlemmer.

Medlemslisten skal indeholde:

  • Medlemmernes fornavn og efternavn
     
  • Adresse
     
  • Fødselsdato
     
  • Faktureret kontingent
     
  • Betalt kontingent
     
  • Evt. kontingent i restance.

 

Nederst på listen skal summen af betalt kontingent summeres.

I relation til dokumentation henvises der til de generelle retningslinjer om Regler for regnskabsaflæggelse, som Furesø Kommune skal følge i forbindelse med udbetaling af tilskuddet.

Folkeoplysningsudvalget kan i den forbindelse bede om dokumentation for foreningernes aktiviteter.

Såfremt Folkeoplysningsudvalget ikke kan godkende aktiviteterne (helt eller delvist) som værende regelmæssige, kontinuerlige og tilrettelagte, gives der ikke træner- og instruktørtilskud.

Opgørelse af medlemmer

De medlemstal, I skal oplyse når I søger medlemstilskud, er antallet af aktive og betalende medlemmer, pr. 31. december.

Dette er ikke det samme som de tal, I indberetter til Det Centrale Forenings Register (CFR). Her indberettes det antal, der har været medlem (min. 3 mdr.) i løbet af hele kalenderåret.

I skal derfor indberette følgende medlemsoplysninger pr. 31. december:

  • Antal aktive og betalende medlemmer pr. 31. december
     
  • Antal aktive medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune
     
  • Antal aktive medlemmer u/25 år udenfor Furesø Kommune
     
  • Antal aktive medlemmer over 25 år

Ovenstående tal skal dokumenteres via en medlemsliste. Denne skal helst være i Excel, da det gør det væsentligt nemmere for os at udføre vores kontrol. Dette er dog ikke et krav.

Vi vil anbefale jer at trække ovenstående liste(r) ved årsskiftet, så I har dem lig-gende. Det er ikke alle medlemssystemer der kan trække en sådan liste med medlemsoplysninger på et senere tidspunkt.

Note i årsregnskabet

Grundlaget for ansøgning om træner- og instruktørtilskud følger sæsonen og ikke kalenderåret. Der er krav om at de tal, man benytter i sin ansøgning, fremgår af foreningens årsregnskab. Det er desværre de færreste foreninger, der har sikret dette. Derfor skal alle årsregnskaber fremover indeholde nedenstående informationer – som minimum i form af en eller flere noter til regnskabstallene:

Note om kontingenter:

  • Kontingenter indbetalt i alt
     
  • Kontingent indbetalt af voksne over 25 år
     
  • Kontingent indbetalt af unge under 25 år med bopæl udenfor Furesø Kommune
     
  • Kontingent indbetalt af unge under 25 år med bopæl i Furesø Kommune • Kontingent indbetalt af medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. januar - 31. juli
     
  • Kontingent indbetalt af medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. august - 31. december

Note om træner- og instruktørudgifter: 

  • Træner- og instruktørudgifter i alt
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer over 25 år
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer under 25 år med bopæl udenfor Furesø Kommune
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer under 25 år med bopæl i Furesø Kommune
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedrørende medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. januar - 31. juli
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedrørende medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. august - 31. december

Ovenstående tal skal fremgå af regnskabet. Opdelingen af hhv. kontingentindtægter samt træner- og instruktørudgifter kan som udgangspunkt ske på bagSide 3 af 3 grund af medlemssammensætningen. Den må også gerne være udregnet på baggrund af den konkrete aktivitet (medlemsfordelingen pr. hold). I så fald skal dokumentation herfor vedlægges ansøgningen.

Det er udelukkende udgifter i form af løn eller personlig godtgørelse, udbetalt af foreningen til den pågældende træner eller instruktør, som kan medtages i opgørelsen. Udgifter til kurser, eksterne leverandører og lign. kan ikke indgå i beregning af træner- og instruktørudgiften.

Det er ligeledes kun udgifter, der er afholdt og som fremgår af regnskabet, som kan indgå i tilskudsansøgningen.

Øvrige krav

Når I uploader den årlige dokumentation (vedtægter, referat fra generalforsamling, årsregnskab og tro- og loveerklæring om indhentelse af børneattester), skal I huske, at disse dokumenter skal være underskrevet. Ikke underskrevne dokumenter vil fra og med 2023 blive afvist.

Alle foreninger skal uploade ovenstående dokumenter én gang om året (i perioden 1. januar til 1. juni). Hvis jeres generalforsamling ligger inden for denne periode, skal I uploade dokumentationen efter afvikling af generalforsamlingen. Hvis jeres generalforsamling ligger i efteråret, skal I uploade dokumentationen derfra inden 1. juni.

Det er kun foreninger, der har uploadet den underskrevne dokumentation, som kan få udbetalt tilskud, søge om tilskud og låne kommunale lokaler.

Med ovenstående tilgang sikrer vi at de tal, I oplyser i jeres aktivitetstilskudsansøgning, er synlige i jeres regnskab, og at de er revideret af en revisor samt godkendt på foreningens generalforsamling.

 

Behov for hjælp?

Kontakt os for mere information eller hjælp.

Kultur- og fritidsforvaltningen

tlf.: 7235 4730

Email: fritid@furesoe.dk